Βιέννη: Το απόλυτο του κλασικού

ΤΑΞΙΔΙΑ / ΑΥΣΤΡΙΑ / Βιέννη: Το απόλυτο του κλασικού

Πόλεις σαν το Παρίσι, το Λονδίνο και τη Βιέννη αποτελούν το κεντρικό νευρικό σύστημα της ευρωπαϊκής ιστορίας που στέλνει ηλεκτρικές εκκενώσεις και γαλβανίζει ολόκληρο τον κόσμο. Οι έρευνες, καταγράφοντας την ποιότητα ζωής που προσφέρει στους τυχερούς κατοίκους η πρωτεύουσα της Αυστρίας, της απένειμαν το «αργυρό μετάλλιο».

Η Βιέννη έρχεται δεύτερη, μετά τη Γενεύη, στην κατάταξη των ιδανικών πόλεων, στην αξιολόγηση των τόπων όπου οι καθημερινές πραγματικότητες και οι γενικότερες υποδομές διασφαλίζουν την καλύτερη δυνατή διαβίωση. 

Η Πρωτεύουσα της Σοβαρής Μουσικής

Ήχοι από συμφωνικές ορχήστρες και σύνολα μουσικής δωματίου, αριστουργήματα art nouveau, μπαρόκ αντηχήσεις και ποικιλία όψεων της νεοτερικότητας παραμονεύουν το μετέωρο βήμα του επισκέπτη. Η «πρωτεύουσα της σοβαρής μουσικής» όπως θα έπρεπε, ίσως, να αποκαλείται η Βιέννη φιλοξένησε κατά καιρούς μερικούς από τους σπουδαιότερους εκπροσώπους της μεγάλης ευρωπαϊκής παράδοσης.

Στον ιδιαίτερα μακρύ κατάλογο, ανακαλύπτει κανείς τις περισσότερες μυθικές φιγούρες που πέρασαν στο Πάνθεον της Δυτικής μουσικής. Μεγαλοφυΐες όπως οι Μότσαρτ, Μπετόβεν, Χάϋδν, Σούμπερτ, Στράους, Μπρούκνερ, Μπραμς, Μάλερ και Σένμπεργκ έζησαν και μεγαλούργησαν εδώ. Η πόλη ήταν πόλος έλξης συνθετών από ολόκληρη την Ευρώπη κατά τον 18ο και 19ο αιώνα, εξαιτίας της προθυμίας των Αψβούργων να υποστηρίξουν τη μουσική. Ακόμα και σήμερα, η τέχνη με τις νότες εξακολουθεί να έχει σχεδόν φυσική παρουσία στην αυστριακή πόλη.

Στις παραδοσιακές κρασοταβέρνες, τις Heurigen, μπορείτε να ακούσετε ήχους του μουσικού ιδιώματος Schrammel. Παίζεται, συνήθως, από ορχήστρα που περιλαμβάνει βιολί, ακορντεόν, κιθάρα και κλαρινέτο. Οι φίλοι της τζαζ συχνάζουν στο Jazzland, το κλαμπ που έχει κατά καιρούς φιλοξενήσει την αφρόκρεμα του είδους. Σημειώστε ότι η Αυστρία διαθέτει πλειάδα σημαντικών τζαζ μουσικών.

Ανάμεσα στις πολλές προσωπικότητες ξεχωρίζει ο Τζο Ζάβινουλ του θρυλικού τζαζροκ γκρουπ Weather Report, και η συγκλονιστική Vienna Art Orchestra. H παρουσία του επισκέπτη σε κάποιο μουσικό γεγονός οποιουδήποτε είδους αποτελεί βασικό στοιχείο μιας αληθινής επίσκεψης στην πόλη. Χωρίς την μουσική, η Βιεννέζικη εμπειρία είναι ημιτελής.

Αρχιτέκτονες και Διανοούμενοι

Ο Δούναβης και οι Αψβούργοι, οι Βιτγκεστάϊν και Φρόιντ, ο Λος και ο Χούντερτβάσερ, τα θρυλικά καφενεία και τα ανάκτορα… Δεν υπάρχουν περιορισμοί στις εκπλήξεις που επιφυλάσσει η πόλη. Τα τρία αυτοκρατορικά παλάτια, το αχανές Χόφμπουργκ, το μπαρόκ Σλος Μπελβεντέρε και το θαυμάσιο Σλος Σένμπρουν που είχε επιλέξει η Μαρία Θηρεσία ως βασική κατοικία για την οικογένεια και την αυλή της, απαιτούν αρκετές επισκέψεις για να αποκαλύψουν τα μυστικά τους. Το περίφημο American Bar και τα κτίρια του αρχιτέκτονα Άλντολφ Λος διακρίνονται για τις απλές, καθαρές, art nouveau γραμμές τους ενώ η δουλειά του ιδιωματικού, σχεδόν εκκεντρικού, συναδέλφου του Χούντερτβάσερ χαρακτηρίζεται από την παντελή έλλειψη της ευθείας γραμμής, από την οποία «απουσιάζει η έννοια του θείου», σύμφωνα με το μανιφέστο του ανθρώπου που σχεδίασε μερικά από τα πλέον ιδιότυπα κτίρια του 20ού αιώνα.

Ο Friedensreich Hundertwasser, ο άνθρωπος που επέλεξε για όνομα την «Αυτοκρατορία της Ειρήνης» και τα «Εκατό Νερά», πίστευε ότι τα ακανόνιστα δάπεδα των κατασκευών του διέθεταν «συμφωνικό χαρακτήρα. Εξέφραζαν μια μελωδία για τα πόδια που στόχευε στην επαναφορά του ανθρώπου σ' ένα αξιοπρεπές περιβάλλον με αληθινούς κοσμικούς κραδασμούς».

Εάν λοιπόν θέλετε να ρίξετε μια ματιά σε μερικές πραγματικά ασυνήθιστες, σουρεαλιστικές κατασκευές δεν έχετε παρά να επισκεφθείτε το Hundertwasserhaus καθώς και τον… κλίβανο αποτέφρωσης σκουπιδιών στο Spittelau. Ανάμεσα στους πνευματικούς ανθρώπους που γεννήθηκαν εδώ, ξεχωρίζουν δύο σχεδόν μυθικές φιγούρες. Ο Λούντβιχ Βιτγκεστάϊν και ο Σίγκμουντ Φρόιντ. 


Τα κυριότερα Highlights

Ο Δούναβης είναι σήμα κατατεθέν της πόλης. Παρότι διατρέχει περίπου 3.000 χλμ., από τον Μέλανα Δρυμό μέχρι τη Μαύρη Θάλασσα, οφείλει τη φήμη του κυρίως στη Βιέννη. Χάρις στο αξέχαστο βαλς του Στράους, θα παραμείνει γαλάζιος για το μαζικό ασυνείδητο παρότι το πραγματικό του χρώμα έχει αλλάξει προ πολλού.

Τα περισσότερα από τα σημαντικά αξιοθέατα βρίσκονται συγκεντρωμένα στο κέντρο, στο γνωστό Innere Stadt. Τα δείγματα θαυμάσιας αρχιτεκτονικής οφείλουν την ύπαρξή τους στον αυτοκράτορα Φραντς Γιόζεφ. Γύρω στο 1857, αποφάσισε να εξαφανίσει τη στρατιωτική οχύρωση της πόλης και να υψώσει στη θέση της μεγαλοπρεπή οικοδομήματα, αντάξια της ισχύος και του πλούτου της αυτοκρατορίας των Αψβούργων.

Η κυκλική λεωφόρος Ρίνγκστράσε, χαράχτηκε ανάμεσα στο 1858 και το 1865. Κατά τη διάρκεια της επόμενης δεκαετίας εμφανίστηκαν τα περισσότερα από τα πολλά σημαντικά κτίρια που βρίσκονται κατά μήκος της. Ο καλύτερος τρόπος για να δει κανείς τα πανέμορφα, ιστορικά οικοδομήματα είναι φυσικά ο περίπατος. Το συνολικό μήκος της διαδρομής είναι περίπου τέσσερα χιλιόμετρα.


Ξεκινώντας από τον βασικό εμπορικό δρόμο, την Κέρτνερ Στράσε, θα σταματήσετε οπωσδήποτε στο Εστερχάζι Πάλας που κατασκευάστηκε το 1698 και στο Ντόνερμπρίνεν (1739). Στον «Κήπο του Λαού» υπάρχει απομίμηση του αθηναϊκού ναού του Θησέα ενώ το κτίριο του Κοινοβουλίου είναι εμφανώς επηρεασμένο από τις ελληνικές τεχνοτροπίες. Στην πρόσοψή του δεσπόζει η κρήνη της Αθηνάς.

Η αρχιτεκτονική της «πατρίδας της δημοκρατίας» επελέγη σκόπιμα επειδή οι σχεδιαστές ήλπιζαν ότι οι αξίες και οι ποιότητες της δημοκρατίας και της σοφίας θα αποτελούσαν βασικές συνιστώσες της αυστριακής πολιτικής. Οι κεντρικές πλατείες Στέφανσπλάτς και Κάρλσπλάτς είναι τα διαχρονικά σταυροδρόμια της βιεννέζικης κοινωνίας και ιδανικά σημεία εκκίνησης για την εξερεύνηση του ιστορικού κέντρου.


Κινούμενοι βορειοδυτικά θα βρεθείτε στο Γκράμπεν, μια πολύβουη εμπορική οδό και λίγο αργότερα θα φτάσετε στην Μικαέλερπλάτς και στο Λος Χάους. Η αυστηρή του εμφάνιση προκάλεσε πολλές αντιδράσεις το 1910, όταν κατασκευάστηκε το κτίριο. Παρατηρείστε για λίγο το γοτθικού ρυθμού Δημαρχείο, πριν φτάσετε στα «δίδυμα» κτίρια. Πρόκειται για δύο τεράστιες, πανομοιότυπες κατασκευές που φιλοξενούν τα μουσεία φυσικής ιστορίας και καλών τεχνών. Από εδώ μπορείτε να πάτε στον πανέμορφο κήπο Μπούργκάρντεν που παλιά φιλοξενούσε μόνο την αυτοκρατορική οικογένεια και τους υψηλά ιστάμενους παράγοντες της τοπικής κοινωνίας.

Περνώντας δίπλα από το άγαλμα του καθιστού Γκαίτε, θα προσεγγίσετε το κτίριο της όπερας. Τα κτίρια που αναφέραμε έχουν τη δική τους ξεχωριστή θέση στο «ζωντανό» αρχιτεκτονικό λεύκωμα που είναι η Βιέννη. Μην παραλείψετε επίσης να επισκεφθείτε και το Βόλκσπράτερ, ένα από τα μεγαλύτερα λούνα παρκ της Ευρώπης. Ο μεγάλος τροχός βρίσκεται στη συγκεκριμένη θέση από το 1897.

Οι Ναοί του Καφέ


To αναπόσπαστο όμως κομμάτι της καθημερινής ζωής που είναι αδύνατον να παρακάμψετε αφορά την μεγάλη παράδοση των καφενείων που άρχισε τον 17ο αιώνα, όταν οι Τούρκοι εισβολείς εγκατέλειψαν κατά την οπισθοχώρησή τους όλες τις προμήθειες σπόρων καφέ. Στη Βιέννη, το σκουρόχρωμο αφέψημα σερβίρεται σε πολλές παραλλαγές. Αυτοί που παραγγέλνουν απλώς «ένα καφέ», αντιμετωπίζουν συνήθως τις υποτιμητικές ματιές των σερβιτόρων. Οι σχετικές γνώσεις είναι, επομένως, απαραίτητες για μια αξιοπρεπή εξερεύνηση των εκατοντάδων καφενείων.

Τα περισσότερο γνωστά είναι τα Τσεντράλ, Χάβελκα, Μουσέουμ, Σπερλ, Λάντμαν, Ντέμελ και Σάχερ. Το Μουσέουμ βρίσκεται σε κτίριο που σχεδίασε ο Άντολφ Λος ενώ οι εμφανείς ισλαμικές αρχιτεκτονικές επιρροές του Τσεντράλ δημιουργούν πανίσχυρες εντυπώσεις. Στο Τσεντράλ σύχναζε ο Τρότσκι για να παίξει σκάκι. Το casual και off beat Χάβελκα είναι από τα πλέον φημισμένα. Συγκεντρώνει όλες τις κοινωνικές τάξεις, από τους φοιτητές μέχρι τις προσωπικότητες. Το Σπερλ λειτουργεί από το 1880. Ήταν το αγαπημένο στέκι του …Χίτλερ. Το πολυτελές Λάντμαν βρίσκεται επάνω στο Ρινγκ, στο ύψος του Burgtheater. Το καφενείο του ξενοδοχείου Σάχερ, πίσω από την όπερα, είναι παγκοσμίως γνωστό για τη σοκολατένια τούρτα του, την περίφημη Sacher Torte. Βασικός ανταγωνιστής του είναι το εξ ίσου ακριβό Ντέμελ, πίσω από το ανάκτορο Χόφμπουργκ, όπου οι πελάτες εντυπωσιάζονται από τις γεμάτες με ονομαστά γλυκίσματα βιτρίνες και την εντυπωσιακή, κεντρική αίθουσα με τους καθρέφτες.


Βιεννέζικοι απόηχοι

Ο χρόνος και η συγκριτική αποτίμηση που πραγματοποιεί ο ταξιδιώτης καθώς ανακαλύπτει τον Κόσμο, φροντίζουν να με επαναφέρουν σταθερά στην Aαυστριακή πρωτεύουσα. Οι μεγάλες μητροπόλεις του Δυτικού πολιτισμού, τα μνημεία της φύσης στις πέντε ηπείρους, οι εξωτικοί προορισμοί, οι περιπέτειες στις «άγνωστες» τριτοκοσμικές γωνιές και όλες οι εκδοχές του ταξιδεύειν δωρίζουν γνώση, γοητεία και μικρές, υπολογίσιμες δόσεις ευτυχίας. Στις καλύτερες περιπτώσεις το ταξίδι αποκτά σχεδόν ονειρικές διαστάσεις. Στα δικά μου μάτια, η ατμόσφαιρα της Βιέννης εξακολουθεί να παραπέμπει στη διαρκή υπέρβαση. Συνεχίζει, παράλληλα, να αποτελεί κορυφαία αισθητική εμπειρία και πανίσχυρο πολιτιστικό σοκ.

Επισκεφθείτε λοιπόν την πόλη που σε κάνει να ενδιαφέρεσαι για τις πολύτιμες αλλά παραμελημένες πλευρές του βιώματος, αυτές που έχουν νεκρωθεί από την έξη, τη συνήθεια και την επακόλουθη έλλειψη προσοχής. Η Βιέννη, όπου όλα είναι πιθανά, μοιάζει να μην υποτιμά τη σημασία του τυχαίου και των συμπτώσεων στη διαμόρφωση της ζωής των ανθρώπων της. Οι παράπλευρες θετικές επιπτώσεις αφορούν ακόμα και τους περιστασιακούς επισκέπτες που παίρνουν την πρόσκαιρη αλλά ιδιαίτερα επωφελή απόφαση να περιηγηθούν τους σκονισμένους Βιεννέζικους διαδρόμους της γνώσης.

 

Συγκρίνετε τιμές για ξενοδοχεία στη Βιέννη:


Expedia.com        ExodosTravel     Venere.com

Hotels.com           Agoda.com       Hotelsclick.com

Σχετικά Άρθρα


Αμοργός: Ταξίδι στο Μύθο

Η Αμοργός είναι το ανατολικότερο νησί των Κυκλάδων και το 7ο σε μέγεθος του συμπλέγματος. Αποτελεί γέφυρα επικοινωνίας με...


Βενετία: Μια μοναδική εμπειρία

Το να ταξιδέψει κανείς για πρώτη φορά στη Βενετία είναι από μόνο του μια εκπληκτική εμπειρία, πόσο μάλιστα αν συνδυαστεί...


Αλόννησος: Πάνω από πενήντα παρα...

Αλόννησος, ιδανική επιλογή για διακοπές, χαλάρωση και ουσιαστική ανάπαυλα, χάρη στις γνήσιες φυσικές της ομορφιές.


Μάντσεστερ: Διασκέδαση και Ποδόσ...

Το Μάντσεστερ είναι γνωστό σε ολόκληρο τον κόσμο για δύο πράγματα, τη μουσική του και το ποδόσφαιρο. Κανένα από τα δύο δεν...